1.(a) Nyatakan cara penyebaran agama Hindu dan Buddha di Asia Tenggara
Soalan
|
Kod
|
Butiran
|
Markah
|
1(a)
|
F1
|
Dibawa oleh Ksyatria atau tentera
|
1
|
H1a
|
Disebar melalui golongan penakluk dari India
|
1
| |
H1b
|
Membentuk jajahan takluk di Asia Tenggara
|
1
| |
F2
|
Dibawa oleh pedagang atau Vaisya
|
1
| |
H2a
|
Perdagangan dua hala berkembang pada abad ke 5 SM
|
1
| |
H2b
|
India mendapat logam emas dariAsia Tenggara
|
1
| |
H2c
|
Maharaja Vespian Rom memberhentikan perdagangan emas dengan India
|
1
| |
H2d
|
mengelak kehilangan sumber emas
|
1
| |
H2e
|
memberi ruang lebih luas perdagangan antara India dengan Asia Tenggara
|
1
| |
F3
|
dibawa oleh golongan Brahmin
|
1
| |
F4
|
pengambilan aspek kebudayaan yang menarik
|
1
| |
H4a
|
kemudian disesuaikan dengan budaya tempatan
|
1
| |
H4b
|
bukti arca ikatan tali kulit harimau yang ditemui di Srivijaya
|
1
| |
Mak
|
6M
|
1.(b) Pengaruh Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran
kerajaan awal di Asia Tenggara
Soalan
| Kod |
Butiran
|
Markah
|
1(b)
| F1 |
mengamalkan sistem beraja dari India
|
1
|
H1a
|
bermulanya penggunaan gelaran raja untuk ketua kerajaan
|
1
| |
F2
|
raja berada di puncak pemerintahan
|
1
| |
H2a
|
selepas itu pembesar iaitu Brahmin
|
1
| |
H2b
|
diikuti dengan rakyat
|
1
| |
H2c
|
hamba golongan paling bawah
|
1
| |
F3
|
raja berkuasa mutlak
|
1
| |
H3a |
meliputi pentadbiran / hubungan luar / ketenteraan
|
1
| |
H3b
|
perintah raja menjadi undang-undang
|
1
| |
HC3 |
sesiapa melanggar perintah dianggap menderhaka / mereka tidak diampunkan
|
1
| |
H3d
|
raja dikehendaki adil terhadap golongan yang diperintah
|
1
| |
F4
|
raja sebagai bayangan tuhan
|
1
| |
H4a
|
lahir konsep dewa-raja dalam sistem pemerintahan
|
1
| |
H4b
|
dipercayai memiliki kesaktian
|
1
| |
F5
|
lahir unsur mitos dan legenda asal usul raja
|
1
| |
H5a
|
bertujuan mengukuhkan kedudukan dan status
|
1
| |
F6
|
wujud adat istiadat pertabalan raja
|
1
| |
H6a
|
bertujuan mengukuhkan kedaulatan raja
|
1
| |
H6b
|
upacara dipimpin oleh golongan Brahmin
|
1
| |
H6C |
dapat membezakan kedudukan raja daripada golongan yang diperintah
|
1
| |
F7
|
raja berkuasa terhadap seluruh alam semesta
|
1
| |
H7a
|
bertujuan menjadi raja terulung
|
1
| |
H7b
|
mendirikan kompleks kota
|
1
| |
H7c
|
lambang konsep alam semesta / orde kosmos
|
1
| |
Mak |
8 M
|
1.(c) Peranan bahasa Sanskrit dalam bidang kesenian dan kesusasteraan masyarakat awal di
Asia Tenggara
Asia Tenggara
Soalan
|
Kod
|
Butiran
|
Markah
|
1(c)
|
F1
|
meningkatkan pencapaian bidang intelek masyarakat
|
1
|
F2
|
batu bersurat yang dijumpai mengandungi maklumat
|
1
| |
F3
|
tentang agama,pemerintahan,raja dan undang
|
1
| |
C3a
|
batu bersurat di Kutei menjelaskan keturunan raja
|
1
| |
C3b
|
Batu bersurat Sungai Mas (Kedah Tua) berkaitan dengan agama Buddha
|
1
| |
F4
|
memperlihatkan kemahiran asas yang tinggi untuk memahat tulisan pada batu
|
1
| |
C4a
|
contohnya inskripsi di Palembang
|
1
| |
F5
|
menunjukkan arahan dan pemberitahuan pemerintah kepada rakyat
|
1
| |
C5a
|
batu bersurat di Lembah Bujang
|
1
| |
F6
|
perkataan bahasa Melayu berasal dari perkataan Sanskrit
|
1
| |
C6a
|
dosa/ duka/ derhaka/ manusia/ pahala/ rupa/ sengsara
|
1
| |
F7
|
bahasa ilmu dan komunikasi kerajaan awal
|
1
| |
F8
|
pengaruh dalam kesusasteraan
|
1
| |
C8a
|
epik Ramayana dan Mahabrata serta Puranas
|
1
| |
F9
|
pengaruhnya dalam puisi dan prosa Jawa
|
1
| |
C9a
|
Negarakertagama, Sutasoma, Arjunwiwaha, Kunjarkarna
|
1
| |
F10
|
penceritaan lisan dan wayang kulit
|
1
| |
C10a
|
Mahabhrata lahir unsur yang diadun dengan unsur tempatan
|
1
| |
C10b
|
Hikayat Pendawa Lima, Hikayat Seri Rama
|
1
| |
Mak
|
6M
|
No comments:
Post a Comment