(1). Huraikan sumbangan-sumbangan Tamadun Rom ( Perundangan, Seni bina, Pendidikan, Teknologi )
Tema
|
Huraian
|
Kanun
|
Hukum Kanun 12 merupakan undang-undang Rom yang pertama
|
Awam
|
Dikenali sebagai Papan Dua Belas dan diletakkan ditempat awam
|
Justinian
|
Maharaja Justinian telah mengumpulkan dan membukukan undang-undang. Hasilnya lahir Undang-Undang Justinian
|
Pantheon
|
Binaan berbentuk kubah, bergaris pusat 44 meter dikenali sebagai Pantheon.
|
Memuja
|
Tujuan pembinaannya untuk memuja dan menyimpan patung dewa
|
Colloseum
|
Binaan bulat tanpa bumbung dikenali sebagai Colloseum
|
Pahlawan
|
Tempat pertandingan bagi pahlawan Rom
|
Teater
|
Sebagai pusat teater berbentuk kubah
|
Flavian
|
Dibina oleh Maharaj Flavian
|
Aqueduct
|
Bekalan air dibawa dari sumbernya di gunung ke saluran air tersebut dikenali sebagai Aqueduct
|
Graviti
|
Teknologi aqueduct berasaskan sistem graviti
|
Praktikal
|
Pendidikan di Rom menekankan aplikasi ilmu yang praktikal dan semangat setia kepada Rom
|
Yunani
|
Pendidikan di Rom menyerap unsur-unsur dari Yunani
|
Infrastruktur
|
Pendidikan di Rom terkenal dengan penyediaan infrastruktur dan kemudahan awam
|
Boethius
|
Boethius ahli matematik Rom, teori matematiknya berasaskan tamadun Yunani
|
Astronomi
|
Beliau mengaitkan matematik dengan muzik, geometri dan astronomi
|
(2). Huraikan sumbangan-sumbangan Tamadun China (Perundangan, ekonomi , seni bina, pendidikan, teknologi)
Tema
|
Huraian
|
Legalisme
|
Sistem perundangan Dinasti Chin berasaskan Falsafah legalisme
|
Tegas
|
Undang-undang yang tegas digubal oleh Han Fei Tzu
|
Kawal
|
Undang-undang yang tegas dapat mengawal tingkah laku manusia
|
Utuh
|
Pelaksanaannya tidak harus wujud rasa belas kasihan dan raja mesti memiliki kuasa utuh
|
Conficius
|
Ajaran Conficius menekankan keperluan raja mempunyai pekerti baik dan menjaga keharmonian manusia dan masyarakat.
|
Tenggala
|
Tenggala diperkenalkan untuk membuat batas tanaman
|
Kolar
|
Kolar kuda diperkenalkan untuk membolehkan kuda menarik tenggala kayu
|
Beroda
|
Kereta kuda, kereta sorong beroda dan penyisir tanah diperkenalkan
|
Bergilir
|
Sistem tanaman bergilir diperkenalkan untuk menjaga kesuburan tanah
|
Teres
|
Kawasan bukit diteres untuk pertanian pada zaman Dinasti Shang
|
Pengairan
|
Sistem pengairan seperti pembinaan terusan dilaksanakan untuk memperoleh sumber air dalam pertanian
|
Terusan
|
Kawalan terhadap banjir dengan menggunakan terusan yang dibina.
|
Tembikar
|
Perusahaan logam dan tembikar berkembang sejak Dinasti Han.
|
Persatuan
|
Muncul persatuan perdagangan yang melahirkan golongan kelas pertengahan
|
Lulus
|
Matlamat utama pendidikan adalah untuk lulus peperiksaan awam kerajaan
|
Rendah
|
Pendidikan rendah mengenal dan menghafal tulisan ideogram
|
Suci
|
Menghafal 9 buah buku suci
|
Menengah
|
Pendidikan Menengah menghasilkan karangan dan sastera
|
Tinggi
|
Pendidikan Tinggi berkaitan menterjemah buku suci
|
Peperiksaan
|
Sistem peperiksaan di kawal ketat
|
Mati
|
Meniru dalam peperiksaan dikenakan hukuman mati
|
Kurung
|
Untuk mengelakkan penipuan pemeriksa akan dikurung sebelum tiba hari peperiksaan
|
Bilik
|
Calon peperiksaan ditempatkan di dalam bilik dengan disediakan makanan
|
3 hari
|
Calon peperiksaan dikurung selama 3 hari untuk menulis jawapan
|
Tahap
|
Peperiksaan awam mengandungi 3 tahap
|
Hsiu Tai
|
Tahap pertama Hsiu Tai iaitu ijazah pertama
|
Chun Jen
|
Tahap Kedua Chun Jen iaitu sarjana
|
Chin Shih
|
Tahap ketiga Chin Shih iaitu Doktor Falsafah
|
Tembok
|
Pembinaan Tembok Besar Cina
|
Gasar
|
Fungsinya mempertahankan Cina daripada serangan orang Gasar
|
Larangan
|
Pembinaan Kota Larangan yang mempunyai banyak dewan dan taman
|
Pagoda
|
Kuil dan pagoda juga merupakan binaan penting
|
Gerbang
|
Dalam tamadun China juga terdapat banyak jenis pintu gerbang, tembok dan jambatan
|
Yin dan Yang
|
Konsep keseimbangan antara 2 kuasa iaitu Yang (kuasa aktif) dan Ying ( kuasa pasif)
|
Kertas
|
Teknologi membuat kertas bermula di China pada 105M
|
Chai Lun
|
Chai Lun berjaya mencipta kertas dengan mencampurkan bahan mentah seperti rami, buluh dan sayur-sayuran.
|
(3). Terangkan Sumbangan Tamadun India (Perundangan, ekonomi, seni bina, pendidikan, teknologi)**
Tema
|
Huraian
|
Sastra
|
Kitab Dharma Sastra dianggap Kitab Undang-Undang Hindu yang paling tua
|
Suci
|
Raja bertanggungjawab memelihara kesucian dan kedaulatan undang-undang
|
Brahmin
|
Golongan Brahmin mahir tentang hukum hakam terutamanya berkaitan keagamaan
|
Maurya
|
Dalam Dinasti Maurya undang-undang Maharaja disampaikan sebagai titah dan perintah diraja
|
Ukir
|
Sebagai titah perintah diukir pada tiang batu yang didirikan ditepi jalan untuk dibaca oleh rakyat
|
Asoka
|
Tiang itu dikenali Tiang Asoka kerana didirikan pada zaman Asoka
|
Anga
|
Pusat perdagangan penting seperti Anga, Kalinga dan Karusa
|
Gading
|
Hasil dagangan seperti senjata, gading gajah, emas, berlian dan mutiara
|
Tamralipti
|
Contoh pelabuhan penting seperti Tamralipti, Ghantasala dan Kadura
|
Sresthin
|
Wujud Sresthin iaitu persatuan perdagangan dan perusahaan disetiap bandar
|
Kawal
|
Matlamat Sresthin ialah mengawal harga, kualiti barangan dan gaji pekerja
|
Wang
|
Penggunaan mata wang seperti mata wang emas, perak dan cengkerang siput
|
Sutera
|
Perusahaan membuat sutera di Bengal dan Benares
|
Permata
|
Ada juga perusahaan barangan emas, mutiara dan batu permata
|
Cukai
|
Zaman Maurya pelbagai jenis cukai dikenakan
|
Sara
|
Cukai penting untuk menyara anggota tentera, para pentadbir dan raja
|
Bath
|
Terdapat binaan yang sangat baik seperti Great Bath
|
Ajanta
|
Kompleks kuil di Gua Ajanta ada 20 buah kuil
|
Ellora
|
Kompleks kuil di Gua Ellora ada 28 buah kuil
|
Geometri
|
Senibina Buddha memperlihatkan penggunaan elemen geometri iaitu berbentuk segiempat dan bulat
|
Menara
|
Terdapat menara pelbagai bentuk seperti kon, kubah dan pagoda.
|
Lelaki
|
Pendidikan didominasi oleh kaum lelaki
|
Sanskrit
|
Bahasa sanskrit merupakan medium pengajaran yang penting
|
Veda
|
Pendidikan menumpukan pembelajaran kitab-kitab Veda
|
Taxila
|
Pada abad pertama Masihi wujud Universiti Taxila
|
Brahman
|
Pendidikan tinggi diberikan di Kolej Brahman
|
Saintifik
|
Mereka juga mempelajari karya saintifik dan falsafah
|
Sains
|
Pendidikan juga bertujuan meningkatkan ilmu sains
|
Astronomi
|
Pengetahuan tentang astronomi dapat dipetik daripada Rig Veda
|
Matematik
|
Aryabhata dan Varahamihira ahli matematik terkenal India
|
Kharosti
|
Memperkenalkan sistem nombor iaitu angka Brahmin dan angka Kharosti
|
Perubatan
|
Ilmu perubatan berkembang disebabkan kecenderungan masyarakatnya dalam fisiologi kerana kaitannya dengan Yoga
|
No comments:
Post a Comment