PUTRA SEJARAH

PUTRA SEJARAH

Tuesday 28 February 2012

Mesyuarat PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah)

Dari 27/2-1/3 saya menghadiri Mesyuarat PBS Penataran Sejarah Tingkatan 1, bertempat di Hotel Katerina Batu Pahat. Antara perserta adalah dari Zon Selatan meliputi Johor, Melaka dan Negeri Sembilan.Subjek yang terlibat ialah Sejarah, Geografi, Sains, Matematik dan PJK.

Mulanya rasa susah juga nak memahami PBS .Lebih2 lagi sblm ni pernah dengar daripada subjek lain yang PBS ni membebankan dan banyak benda yang kena buat.Sebenarnya PBS ini secara tidak sedar telah pun guru-guru jalankan di dalam kelas.Cuma ada penambahbaikan dari segi dokumentasi atau rekod.Kalau sebelumnya kita menyoal pelajar dan pelajar dapat menjawab .Kita simpulkan pelajar sudah menguasai pelajaran. Dalam PBS ada sedikit penambah baikan yang mana kebolehan pelajar menguasai sesuatu tajuk/konsep/istilah dicatatkan/direkod.

Yang menariknya dalam mesyuarat ini semasa LDP di kendalikan oleh Pn. Masariah Mispari seorang JUK Sejarah. Orang sejarah mesti kenal dengan dia ni. Seorang Sifu Sejarah, GC Sejarah .Orangnya mesra dan dan sedia berkongsi ilmu.Setiap permasalahan diperjelaskan satu persatu.

Banyak lagi yang saya perlu belajar tentang PBS ni...
Harap2 bila balik ke Mersing saya dapat sampaikan dengan baik.

No comments:

Post a Comment