(1). Huraikan sumbangan-sumbangan Tamadun Rom ( Perundangan, Seni bina, Pendidikan, Teknologi )
Tema | Huraian |
Kanun | Hukum Kanun 12 merupakan undang-undang Rom yang pertama |
Awam | Dikenali sebagai Papan Dua Belas dan diletakkan ditempat awam |
Justinian | Maharaja Justinian telah mengumpulkan dan membukukan undang-undang. Hasilnya lahir Undang-Undang Justinian |
Pantheon | Binaan berbentuk kubah, bergaris pusat 44 meter dikenali sebagai Pantheon. |
Memuja | Tujuan pembinaannya untuk memuja dan menyimpan patung dewa |
Colloseum | Binaan bulat tanpa bumbung dikenali sebagai Colloseum |
Pahlawan | Tempat pertandingan bagi pahlawan Rom |
Teater | Sebagai pusat teater berbentuk kubah |
Flavian | Dibina oleh Maharaj Flavian |
Aqueduct | Bekalan air dibawa dari sumbernya di gunung ke saluran air tersebut dikenali sebagai Aqueduct |
Graviti | Teknologi aqueduct berasaskan sistem graviti |
Praktikal | Pendidikan di Rom menekankan aplikasi ilmu yang praktikal dan semangat setia kepada Rom |
Yunani | Pendidikan di Rom menyerap unsur-unsur dari Yunani |
Infrastruktur | Pendidikan di Rom terkenal dengan penyediaan infrastruktur dan kemudahan awam |
Boethius | Boethius ahli matematik Rom, teori matematiknya berasaskan tamadun Yunani |
Astronomi | Beliau mengaitkan matematik dengan muzik, geometri dan astronomi |
(2). Huraikan sumbangan-sumbangan Tamadun China (Perundangan, ekonomi , seni bina, pendidikan, teknologi)
Tema | Huraian |
Legalisme | Sistem perundangan Dinasti Chin berasaskan Falsafah legalisme |
Tegas | Undang-undang yang tegas digubal oleh Han Fei Tzu |
Kawal | Undang-undang yang tegas dapat mengawal tingkah laku manusia |
Utuh | Pelaksanaannya tidak harus wujud rasa belas kasihan dan raja mesti memiliki kuasa utuh |
Conficius | Ajaran Conficius menekankan keperluan raja mempunyai pekerti baik dan menjaga keharmonian manusia dan masyarakat. |
Tenggala | Tenggala diperkenalkan untuk membuat batas tanaman |
Kolar | Kolar kuda diperkenalkan untuk membolehkan kuda menarik tenggala kayu |
Beroda | Kereta kuda, kereta sorong beroda dan penyisir tanah diperkenalkan |
Bergilir | Sistem tanaman bergilir diperkenalkan untuk menjaga kesuburan tanah |
Teres | Kawasan bukit diteres untuk pertanian pada zaman Dinasti Shang |
Pengairan | Sistem pengairan seperti pembinaan terusan dilaksanakan untuk memperoleh sumber air dalam pertanian |
Terusan | Kawalan terhadap banjir dengan menggunakan terusan yang dibina. |
Tembikar | Perusahaan logam dan tembikar berkembang sejak Dinasti Han. |
Persatuan | Muncul persatuan perdagangan yang melahirkan golongan kelas pertengahan |
Lulus | Matlamat utama pendidikan adalah untuk lulus peperiksaan awam kerajaan |
Rendah | Pendidikan rendah mengenal dan menghafal tulisan ideogram |
Suci | Menghafal 9 buah buku suci |
Menengah | Pendidikan Menengah menghasilkan karangan dan sastera |
Tinggi | Pendidikan Tinggi berkaitan menterjemah buku suci |
Peperiksaan | Sistem peperiksaan di kawal ketat |
Mati | Meniru dalam peperiksaan dikenakan hukuman mati |
Kurung | Untuk mengelakkan penipuan pemeriksa akan dikurung sebelum tiba hari peperiksaan |
Bilik | Calon peperiksaan ditempatkan di dalam bilik dengan disediakan makanan |
3 hari | Calon peperiksaan dikurung selama 3 hari untuk menulis jawapan |
Tahap | Peperiksaan awam mengandungi 3 tahap |
Hsiu Tai | Tahap pertama Hsiu Tai iaitu ijazah pertama |
Chun Jen | Tahap Kedua Chun Jen iaitu sarjana |
Chin Shih | Tahap ketiga Chin Shih iaitu Doktor Falsafah |
Tembok | Pembinaan Tembok Besar Cina |
Gasar | Fungsinya mempertahankan Cina daripada serangan orang Gasar |
Larangan | Pembinaan Kota Larangan yang mempunyai banyak dewan dan taman |
Pagoda | Kuil dan pagoda juga merupakan binaan penting |
Gerbang | Dalam tamadun China juga terdapat banyak jenis pintu gerbang, tembok dan jambatan |
Yin dan Yang | Konsep keseimbangan antara 2 kuasa iaitu Yang (kuasa aktif) dan Ying ( kuasa pasif) |
Kertas | Teknologi membuat kertas bermula di China pada 105M |
Chai Lun | Chai Lun berjaya mencipta kertas dengan mencampurkan bahan mentah seperti rami, buluh dan sayur-sayuran. |
(3). Terangkan Sumbangan Tamadun India (Perundangan, ekonomi, seni bina, pendidikan, teknologi)**
Tema | Huraian |
Sastra | Kitab Dharma Sastra dianggap Kitab Undang-Undang Hindu yang paling tua |
Suci | Raja bertanggungjawab memelihara kesucian dan kedaulatan undang-undang |
Brahmin | Golongan Brahmin mahir tentang hukum hakam terutamanya berkaitan keagamaan |
Maurya | Dalam Dinasti Maurya undang-undang Maharaja disampaikan sebagai titah dan perintah diraja |
Ukir | Sebagai titah perintah diukir pada tiang batu yang didirikan ditepi jalan untuk dibaca oleh rakyat |
Asoka | Tiang itu dikenali Tiang Asoka kerana didirikan pada zaman Asoka |
Anga | Pusat perdagangan penting seperti Anga, Kalinga dan Karusa |
Gading | Hasil dagangan seperti senjata, gading gajah, emas, berlian dan mutiara |
Tamralipti | Contoh pelabuhan penting seperti Tamralipti, Ghantasala dan Kadura |
Sresthin | Wujud Sresthin iaitu persatuan perdagangan dan perusahaan disetiap bandar |
Kawal | Matlamat Sresthin ialah mengawal harga, kualiti barangan dan gaji pekerja |
Wang | Penggunaan mata wang seperti mata wang emas, perak dan cengkerang siput |
Sutera | Perusahaan membuat sutera di Bengal dan Benares |
Permata | Ada juga perusahaan barangan emas, mutiara dan batu permata |
Cukai | Zaman Maurya pelbagai jenis cukai dikenakan |
Sara | Cukai penting untuk menyara anggota tentera, para pentadbir dan raja |
Bath | Terdapat binaan yang sangat baik seperti Great Bath |
Ajanta | Kompleks kuil di Gua Ajanta ada 20 buah kuil |
Ellora | Kompleks kuil di Gua Ellora ada 28 buah kuil |
Geometri | Senibina Buddha memperlihatkan penggunaan elemen geometri iaitu berbentuk segiempat dan bulat |
Menara | Terdapat menara pelbagai bentuk seperti kon, kubah dan pagoda. |
Lelaki | Pendidikan didominasi oleh kaum lelaki |
Sanskrit | Bahasa sanskrit merupakan medium pengajaran yang penting |
Veda | Pendidikan menumpukan pembelajaran kitab-kitab Veda |
Taxila | Pada abad pertama Masihi wujud Universiti Taxila |
Brahman | Pendidikan tinggi diberikan di Kolej Brahman |
Saintifik | Mereka juga mempelajari karya saintifik dan falsafah |
Sains | Pendidikan juga bertujuan meningkatkan ilmu sains |
Astronomi | Pengetahuan tentang astronomi dapat dipetik daripada Rig Veda |
Matematik | Aryabhata dan Varahamihira ahli matematik terkenal India |
Kharosti | Memperkenalkan sistem nombor iaitu angka Brahmin dan angka Kharosti |
Perubatan | Ilmu perubatan berkembang disebabkan kecenderungan masyarakatnya dalam fisiologi kerana kaitannya dengan Yoga |
No comments:
Post a Comment