1.(a) Nyatakan cara penyebaran agama Hindu dan Buddha di Asia Tenggara
Soalan | Kod | Butiran | Markah |
1(a) | F1 | Dibawa oleh Ksyatria atau tentera | 1 |
H1a | Disebar melalui golongan penakluk dari India | 1 | |
H1b | Membentuk jajahan takluk di Asia Tenggara | 1 | |
F2 | Dibawa oleh pedagang atau Vaisya | 1 | |
H2a | Perdagangan dua hala berkembang pada abad ke 5 SM | 1 | |
H2b | India mendapat logam emas dariAsia Tenggara | 1 | |
H2c | Maharaja Vespian Rom memberhentikan perdagangan emas dengan India | 1 | |
H2d | mengelak kehilangan sumber emas | 1 | |
H2e | memberi ruang lebih luas perdagangan antara India dengan Asia Tenggara | 1 | |
F3 | dibawa oleh golongan Brahmin | 1 | |
F4 | pengambilan aspek kebudayaan yang menarik | 1 | |
H4a | kemudian disesuaikan dengan budaya tempatan | 1 | |
H4b | bukti arca ikatan tali kulit harimau yang ditemui di Srivijaya | 1 | |
Mak | 6M |
1.(b) Pengaruh Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran
kerajaan awal di Asia Tenggara
Soalan | Kod | Butiran | Markah |
1(b) | F1 | mengamalkan sistem beraja dari India | 1 |
H1a | bermulanya penggunaan gelaran raja untuk ketua kerajaan | 1 | |
F2 | raja berada di puncak pemerintahan | 1 | |
H2a | selepas itu pembesar iaitu Brahmin | 1 | |
H2b | diikuti dengan rakyat | 1 | |
H2c | hamba golongan paling bawah | 1 | |
F3 | raja berkuasa mutlak | 1 | |
H3a | meliputi pentadbiran / hubungan luar / ketenteraan | 1 | |
H3b | perintah raja menjadi undang-undang | 1 | |
HC3 | sesiapa melanggar perintah dianggap menderhaka / mereka tidak diampunkan | 1 | |
H3d | raja dikehendaki adil terhadap golongan yang diperintah | 1 | |
F4 | raja sebagai bayangan tuhan | 1 | |
H4a | lahir konsep dewa-raja dalam sistem pemerintahan | 1 | |
H4b | dipercayai memiliki kesaktian | 1 | |
F5 | lahir unsur mitos dan legenda asal usul raja | 1 | |
H5a | bertujuan mengukuhkan kedudukan dan status | 1 | |
F6 | wujud adat istiadat pertabalan raja | 1 | |
H6a | bertujuan mengukuhkan kedaulatan raja | 1 | |
H6b | upacara dipimpin oleh golongan Brahmin | 1 | |
H6C | dapat membezakan kedudukan raja daripada golongan yang diperintah | 1 | |
F7 | raja berkuasa terhadap seluruh alam semesta | 1 | |
H7a | bertujuan menjadi raja terulung | 1 | |
H7b | mendirikan kompleks kota | 1 | |
H7c | lambang konsep alam semesta / orde kosmos | 1 | |
Mak | 8 M |
1.(c) Peranan bahasa Sanskrit dalam bidang kesenian dan kesusasteraan masyarakat awal di
Asia Tenggara
Asia Tenggara
Soalan | Kod | Butiran | Markah |
1(c) | F1 | meningkatkan pencapaian bidang intelek masyarakat | 1 |
F2 | batu bersurat yang dijumpai mengandungi maklumat | 1 | |
F3 | tentang agama,pemerintahan,raja dan undang | 1 | |
C3a | batu bersurat di Kutei menjelaskan keturunan raja | 1 | |
C3b | Batu bersurat Sungai Mas (Kedah Tua) berkaitan dengan agama Buddha | 1 | |
F4 | memperlihatkan kemahiran asas yang tinggi untuk memahat tulisan pada batu | 1 | |
C4a | contohnya inskripsi di Palembang | 1 | |
F5 | menunjukkan arahan dan pemberitahuan pemerintah kepada rakyat | 1 | |
C5a | batu bersurat di Lembah Bujang | 1 | |
F6 | perkataan bahasa Melayu berasal dari perkataan Sanskrit | 1 | |
C6a | dosa/ duka/ derhaka/ manusia/ pahala/ rupa/ sengsara | 1 | |
F7 | bahasa ilmu dan komunikasi kerajaan awal | 1 | |
F8 | pengaruh dalam kesusasteraan | 1 | |
C8a | epik Ramayana dan Mahabrata serta Puranas | 1 | |
F9 | pengaruhnya dalam puisi dan prosa Jawa | 1 | |
C9a | Negarakertagama, Sutasoma, Arjunwiwaha, Kunjarkarna | 1 | |
F10 | penceritaan lisan dan wayang kulit | 1 | |
C10a | Mahabhrata lahir unsur yang diadun dengan unsur tempatan | 1 | |
C10b | Hikayat Pendawa Lima, Hikayat Seri Rama | 1 | |
Mak | 6M |
No comments:
Post a Comment